onsdag 13 april 2011

Trotsa?

Jag fick ta hand om en klass 8 helt själv eftersom att samhällskunskapsläraren var borta. Jag märkte att den här klassen inte hade så bra "arbetskapacitet" eller vad jag nu ska kalla det? Jag fick ett papper med 23 frågor och jag tänkte: hur i all världen ska detta gå? Efter en stund kom jag på en idé. När jag väl lämnade ut papperna med frågorna på sa jag till eleverna: Jaa jag har hört att ni är en stökig klass, många lärare säger att ni inte får mycket gjort och att ni inte lyssnar (självklart kryddade jag ihop snacket). Så varför kan vi tillsammans inte sätta dom på plats? Därför vill jag att ni gör minst 10 frågor var och behöver ni hjälp så kommer jag att hjälpa er.... Ja vad händer efter det? Istället för att alla elever gör 10 frågor gör alla elever... nästan alla elever alla 23 frågor (några hann bara göra 19 frågor, men det är ändå jävligt bra). Ja lektionen var 1.5 timme och den sista kvarten så blev det dålig luft och lite spring i benen och för att alla var duktiga och hade skött sig fick dom en kvarts tidigare rast. Välförtjänt ska jag nog säga. Så ja, man kan nog använda sig av trots i alla fall, fast på ett bra sätt och inte utnyttja det heller för annars kommer de tröttna och inte bry sig om vad man säger så man får vara försiktig.

Hala Madrid

2 kommentarer:

  1. Är det nya Jose Mourinho vi vittnat eller!? Grym taktik Biston :) Tycker det är riktigt bra att poängterar att man inte ska över använda denna "taktik" allting har sin gräns liksom. Kul att du fick igång de, hoppas du fortsätter så här hela veckan!

    Lycka till ikväll,
    Hala Madrid <3

    SvaraRadera
  2. Att som lärare hitta sätt att motivera eleverna är ytterst relevant. Låter som om du verkligen lyckades, även om man i längden kanske behöver hitta andra metoder.
    Sedan gäller det att verkligen ge eleverna positiv feedback när de gör ett bra jobb. Hoppas att du öste beröm över dem.

    SvaraRadera