onsdag 20 april 2011

Spotifymatte

Jag fick hålla i matte lektionen i måndags. Då fick jag ett förslag från en lärare att köra spotifymatte. Det går ut på att eleverna ska göra 5 tal var och rätta sedan visa mig. När eleven har gjort det får de gå fram till datorn och välja en låt, ju fler tal du gör desto fler låtar får du välja. När det blir kö kan man skriva upp namnen på vem som är efter vem och att man får spela sin låt i 1 minut innan nästa får ändra. Ja enkla regler och man undrar om eleverna fick något gjort. Ja självklart, de gjorde ungefär 20-30 tal var ungefär. Så det va en bra metod och samtidigt var den riktigt bra, mycket sköna låtar som de spelade.

Royalty

2 kommentarer:

  1. Intressant taktik Biston. En fråga bara spelade du upp en låt eller, Pricetag? :P

    SvaraRadera
  2. Hej Biston
    Du skriver bra! Jag har läst dina inlägg från din VFU, det är inte lätt att vara lärare. Jag tycker att du reflekterar bra kring dina upplevelser och kommer fram till bra slutsatser.

    Det är så mycket som påverkar en lyckad eller mindre lyckad lektion. Ser man enbart till det som sker vid just ett specifikt lektionstillfälle blir slutsatserna allt för knapphända. Ser man till en skolas historia, klassen sammansättning, relationer i gruppen osv är beteenden och förutsättningar redan satta innan du går in och håller din lektion. Där lärare och skola har arbetat fram ett bra undervisningsklimat och där respekt finns mellan alla aktörer i skolbyggnaden är det alltid lättare att komma in och göra lyckad undervisning.

    Det är nyttigt att möta alla typer av elevgrupper. Det är i miljöer där det finns friktion som du som lärare tvingas agera och utveckla undervisningsformer och uppgifter som engagerar eleverna.

    Du är rätt person för uppdraget, just på grund av att du är så lugn och bra som lärare. Det ska bli mycket intressant och höra och följa upp dina tankar kring din VFU när du kommer tillbaka.

    Mycket bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera