måndag 2 april 2012

fält i IKT

Vad innebär ett sociokulturellt lärande? Att lärandet sker i sociala sammanhang mellan elever/studenter. Hur kan vi skapa undervisning/utbildning som bidrar till motivation och förståelse? När man säger till elever att de får använda datorn i utbildningen så blir de väldigt motiverade (efter egna erfarenheter). De blir exalterade och motivationen blir hög, samtidigt så lyssnar eleverna mer. När man frågar dem att hjälpas åt så blir det också bra och man märker att de vill hjälpa varandra också. Det är som Leif Strandberg skriver, att elever lär sig mycket enklare när de hjälps åt vid olika spel och programhanteringar. Men dock vill jag inte hålla med Peter Gärdenfors om att man inte ska införa någon programvara eftersom att de är dåliga och inte ger så positiva konsekvenser. Man kan inte jämföra super spel som t.ex. Battlefield 3 med något barnspel där man ska räkna ut några mattetal. Sen är det två helt olika spel och helt olika bolag. Många skol-spel ser helt B aktiga ut. Allt är dåligt på det, upplägg, bild ljud osv. Men vad skulle hända om skol-spelen fick samma resurser som DICE har? Självklart skulle spelen vara mycket bättre, roligare, bättre bild, röd linje osv. Men det har inte skol-spelen, tyvärr. Det är bara att inse att man behöver göra något åt det istället för att förneka den hela tiden. Alltså satsa på skol-spel som ökar motivation och glädje, ge dem resurser och lyft. Så jag håller mer med James Paul Gee där han menar att datorspel kan användas för att lära. Elever behöver sånt, speciellt omotiverade elever som tycker att skolan är ”tråkig” Hur kan IKT vara ett stöd i den undervisningen? Det kan vara massa stöd, elever som tycker att skolan är ”tråkig” kan säkert få en ”nystart” och tycka att skolan är kul. Samtidigt kan man använda datorn i utbildningen som ett centrum. Allt finns på datorn och man slipper leta här och där, efter pärmar, papper som man bara slänger i väskan eller i skåpet. Men det man inte får glömma är att allt inte handlar om datorn och allt är ett centrum. Man kan ha jättemycket resurser, men läraren kanske inte kan använda datorn på rätt sätt. Läraren kanske bara kan surfa lite på internet, öppna upp word och powerpoint och skicka iväg ett mail. En lärare som kan vad elever kan och förstår vad deras internat vanor är, tycker jag är en ”toppenlärare” som kan öka elevers motivation och glädje för skolan. 2. Här följer forskning samt några bloggar och webbsidor som handlar om hur IKT och media kan användas i utbildningssammanhang. Försök bilda dig en uppfattning om hur andra arbetar med IKT och media, vilka verktyg eller program som används. På min VFU fick jag använda datorn när jag skulle utbilda eleverna. Jag fick uppgift att använda en speciell hemsida, minns inte namnet på hemsidan faktiskt (skäms). Det var som en där man presenterade en sak. I deras fall var det ett land eftersom att vi valde geografi. Men det var ett riktigt bra verktyg. Det tar inte stopp där heller. Klassen vi var i hade deras lärare en klassblogg som de använde för information till föräldrarna. Det var en riktigt bra idé. Under VFU fick jag och min klasskamrat (vi hade hamnat i samma klass på VFU:n) utbilda personalen på skolan i ett program som heter Pixlr. Pixlr är ett fotoredigeringsprogram som är gratis. Det är likt Photoshop, men Pixr har inte samma verktyg. Det som är bra med det programmet var att det var gratis och man kunde göra en hel del som man kan göra på Photoshop, som dessutom kostar mycket pengar. Jag använde inte så jätte många program som Word, Powerpoint, Excell mm. För att eleverna redan kunde mycket om det och det kändes som att de hade bra koll på hur det fungerade. Texten sitter ihop, jag lackar på det. Har provat allt för att få mellanrum men det går inte. stupid blogger...